آشنایی با پرندگان
هدفها:
1- آشنا کردن کودکان با انواع پرندگانی که معمولاً در محیط زیست خود مشاهده می کنند ؛
2- یاد گرفتن نام پرندگان و اجزاء بدن پرندگان ؛
3- آشنایی با چگونگی تولد پرندگان و سر برآوردن از تخم ؛
4- آشنایی با چگونگی تغذیه نوزادان پرندگان بوسیله مادر و پدر و مفهوم خانواده پرندگان ؛
5- آشنایی با چگونگی ساختن آشیانه پرندگان و مراحل آن ؛
6- آشنا کردن کودکان با مفهوم کوچ پرندگان در زمستان به مناطق گرمسیرو بازگشت آنها در بهار ؛
7- آشنا کردن کودکان با مفهوم مراقبت از پرندگان و کمک به تغذیه آنها ؛
- مربیان عزیز باید در مناسبتهای مختلف و در هنگام فعالیتهای گوناگون ، اعم از بحث و گفت و گو، شعر ، قصه ، کاردستی ، فعالیتهای نمایشی ، گردشهای علمی و بازیهای گوناگون ، از مفاهیم و واژگان مختلف ذکر شده در صفحه بعد استفاده کنند.
- باید بدانند که پرندگان دارای پر هستند و پرواز می کنند . پرندگان در جاهای مختلف زندگی می کنند؛ در جنگلها ، آبها ، خشکی، روی زمین و نیز روی درختان بزرگ و بلند .
- بدانند که پرندگان هم دارای خانواده هستندو از فرزندان خود مراقبت می کنند.
- بدانند که بعضی از پرندگان ، حشرات کوچک را شکار می کنند ، برخی گوشتخوار و بعضی گیاهان یا دانه می خورند.
- باید با چگونگی مهاجرت و هدف و چگونگی آن آشنا شوند.
- باید بدانند که پرندگان تخم می گذارند و از تخم به جوجه تبدیل می شوند.
- باید بدانند که پرندگان چگونه لانه می سازند .
- باید با نحوه نگهداری و مراقبت از پرنگان آشنل شوند.
واژگان مناسب برای زبان آموزی :
- نام پرندگان مختلف مانند کبوتر ، گنجشک و....
- نام اجزاء بدن پرندگان مانند نوک ، پنجه ، پر ، بال و ......
- کوچ کردن ، مهاجرت کردن
- سر از تخم بیرون آوردن
- دانه دادن
- ظرف غذای پرندگان
- قفس پرنده
- آواز پرندگان
- صدای پرندگان مانند جیرجیر، بغ بغو کردن ، کوک کوک و....
بازی آموزشی
هدف : افزایش تمرکز ، تقویت عملکرد گروهی ، افزایش سطح دقت و توجه ، افزایش سرعت عمل
دستور العمل بازی
بچه ها در حالی سر جای خودشون پشت میز نشستند : قرار اونها ماشین بشین و با هم توی خیابون حرکت کنن و مقررات رو هم رعایت کنن .( مقررات ترافیک رو قبل از انجام بازی به بچه ها اموزش میدیم)
وقتی همه اماده شدن مربی میگه: اول همه کمربندها رو ببندن( همراه با صدا) اینه ها رو تنظیم کنن٬ ماشینو روشن کنن(صدای استارت زدن). حالا حرکت
مربی میگه: × داریم به چهارراه نزدیک میشیم.( بچه ها صداشون رو کم میکنن مثلا سرعتشون کم شده )
چراغ قرمز شده ( صدای ترمز)
چراغ زرد شده چند دقیقه مکث ( میتونید برا بچه ها تصویرسازی کنید مثلا یه بچه داره همراه
مامانش از رو خط عابرپیاده رد میشه)
چراغ سبز شده
